22-04-202411:47

Відбувся круглий стіл на тему «Систематизація дисциплінарної практики та рекомендацій по здійсненню контролю за діяльністю арбітражних керуючих»

За участі заступниці Міністра юстиції з питань європейської інтеграції Людмили СУГАК відбувся  круглий стіл на тему «Систематизація дисциплінарної практики та рекомендаційш по здійсненню контролю за діяльністю арбітражних керуючих»

Людмила СУГАК, яка також являється головою Дисциплінарної комісії арбітражних керуючих, зауважила: 

«Складно сказати, що десь на території України є безпечне місце, але в будь-якому разі в Україні значно безпечніше, ніж на території агресора. Все тому, що в Україні є повага до верховенства права і до закону. І це те, чого ми всі маємо прагнути в нашій роботі, - ми маємо демонструвати, що ми правова держава… Я дуже рада, що у нас ця дискусія в такому широкому колі із залученням арбітражних керуючих, представників судової гілки влади, експертного середовища, громадськості, тому що ефективний діалог, дискусія – це завжди пошук консенсусу.»

Також заступниця Міністра звернула увагу на статистику: 

«Протягом січня-квітня 2024 року було проведено 57 перевірок діяльності АК, за результатами яких було складено відповідні акти, тут треба говорити не тільки про імплементаційну площину, а й про законодавчу, тому що цивільні відносини завжди випереджають правове регулювання, це нормальний підхід, ми маємо бути насторожі, ми маємо моніторити прогалини, вдосконалювати недосконалості в законодавстві і працювати над їх усуненням. »

Отже, під час зустрічі обговорили такі питання:

  • Результати заходів контролю за діяльністю арбітражних керуючих Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ).
  • Особливості оформлення результатів перевірок.
  • Окремі питання відповідальності арбітражного керуючого.
  • Роль та повноваження дисциплінарної комісії арбітражних керуючих та практичні аспекти засідань дисциплінарної комісії.

Начальник Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) Кирило МІНЕНКО відзначив, що арбітражні керуючі є вагомою частиною ефективного функціонування системи банкрутства і відіграють значну роль у відновленні економічної стабільності країни (особливо в умовах війни).

Підкреслив важливість співпраці між органами виконавчої та судової влади, а також професійною спільнотою, для досягнення спільної мети – наближення до успішного завершення процедур банкрутства.  

Наголосив, що ця співпраця повинна ґрунтуватися на прозорості та дотриманні законодавства, зокрема ті норми, які стосуються процедур банкрутства, повинні бути імплементовані у діяльність усіх зацікавлених сторін максимально точно та ефективно.

Заступнця начальника #центральнаюстиція Олена Яковюк, модеруючи форум, зауважила:

«При втіленні тих чи інших нормативних положень виникають питання їх практичного застосування, і розпочиналися різні дискусії серед, в тому числі, арбітражних керуючих, серед правників і, в принципі, саме тому ми, разом з Національною асоціацією арбітражних керуючих прийняли рішення організувати такий захід – круглий стіл, де ми можемо в професійному колі поспілкуватися, обговорити ті чи інші питання, і можливо навіть знайти вирішення проблематик у сфері банкрутства». 

Голова Національної асоціації арбітражних керуючих України Олександр БОНДАРЧУК наголосив: 

«Головними ключами до формування дисциплінарної практики, на мій погляд, є:

  • сумлінне виконання обов’язків, передбачених кодексами арбітражними керуючими в процедурах банкрутства; 
  • стала судова практика в процедурах банкрутства в цілому і в питаннях виконання обов’язків арбітражними керуючими; 
  • прозора і прогнозована діяльність дисциплінарної комісії арбітражних керуючих та відповідних підрозділів Міністерства юстиції, які безпосередньо займаються перевірками діяльності арбітражних керуючих; 
  • плідна взаємодія Національної асоціації арбітражних керуючих України, Міністерства юстиції України, Верховного суду з метою узагальнення практик в питаннях виконання обов’язків арбітражними керуючими в процедурах перевірок діяльності притягнення до відповідальності та формування єдиних зрозумілих рекомендацій для всіх учасників процедур банкрутства. 

Звертаю увагу, що МЮ України досить оперативно відреагувало на воєнні реалії, скасувало планові перевірки арбітражних керуючих, також було відтерміновано подання обов’язкової звітності, чим регулятор послабив контроль за діяльністю арбітражних керуючих з боку Міністерства, що на моє переконання, не відобразилося негативно на процедурах банкрутства і судового контролю за діяльністю арбітражних керуючих під час воєнного стану, як виявилося, достатньо.»

Директор Департаменту з питань банкрутства Міністерства юстиції України Владислав ФІЛАТОВ фахово підкреслив та закцентував увагу на сутності контролю за діяльність арбітражних керуючих: 

«Міністерство юстиції України при здійсненні контролю перш за все ставить контроль, як елемент сприяння створенню економічних, законодавчих, інших умов для того, щоб процедура здійснювалася належним чином»

Також Владислав ФІЛАТОВ додав, що  банкрутство не має сприйматися  лише як ліквідація:  «У нас банкрутство використовується для виконання зобов’язань, 

як приклад: коли ініціюється кредитором відкриття провадження у справі про  банкрутство і кредитор, не дочекавшись поки буде відкрито провадження у справі, здійснює виконання своїх зобов’язань. Тобто задовільняє вимоги перед ініціюючим кредитором, робить це дієво, швидко, результативно. 

Інструмент реально працює, щоб боржник виконав свої зобов’язання перед всіма кредиторами через, в тому числі, інститут субсидіарної відповідальності.  

Робота міністерства націлена не робити контроль заради контролю, а робити, щоб контроль був дієвий, фаховий і з питань, які передбачені законодавством». 

Керівниця компоненту «Виконання судових рішень і захист прав власності» Проєкту ЄС «Право-Justice» Ірина ЖАРОНКІНА процитувавши австрійського професора зазначила, що вибір арбітражного керуючого є доленосним у процедурі неплатоспроможності, зважаючи на соціальне, економічне і правове значення, яке мають дії арбітражного керуючого в будь-якій його ролі в рамках процедури неплатоспроможності. 

Крім цього, підкреслила, що орієнуючись на той аналіз, який проводять по країнах-членах ЄС, можна сказати, що сьогодні система, яка діє в Україні стосовно діяльності АК, контролю за ними, має всі ознаки прогресивної, тому що в ній наявні саморегульована організація, реєстр арбітражних керуючих, дієві процедури вступу до професії, ліцензування, навчання, контролю за діяльністю, є взаємозв’язок та діалог з регулятором, є зв'язок з суддями. Ці критерії є ключовими у забезпечені рівня діяльності АК, в першу чергу мова йде про взаємозв’язок з регулятором і суддівською спільнотою. 

До участі в круглому столі долучились арбітражні керуючі та інші профільні представники спільноти зі всієї країни.  

Повний запис зустрічі можна буде знайти на YouTube каналі #центральнаюстиція 

Підписуйтесь та слідкуйте за оновленнями:

https://youtube.com/@centraljust?si=cu_r6TVLTJjCvfDg